Habiliteringen

I morgon ska vi till Habiliteringen i Norrköping med Ada för inskrivning. Det innebär att vi ska beskriva vad vi behöver hjälp med och bestämma vilka som ska ingå i hennes ”team”. Henry är ju redan inne i den snurran så det är inget nytt för oss. Däremot blir det lite annorlunda den här gången, vi ska få hjälp med att söka vårdnadsbidag (eventuellt för båda barnen) och även få kontakt med en kurator. Jag har aldrig pratat med någon proffessionell tidigare så det ska bli fruktansvärt skönt. Jag skäms inte för att vilja prata med någon om vår situation. Visst att jag öser ur mig känslor både här och där men det är så otroligt mycket mer som ligger och gnager i hjärta och huvud som måste få komma ut. Risken är att jag sprängs annars, alternativt går och mår dåligt i onödan. Ta hjälp, våga be om hjälp.

Nu ska jag undersöka vad jag har för möjligheter att få kompensation för förlorad arbetsinkomst. Vi har ju möte med habiliteringen nästan varje vecka och det innebär att jag måste ta ledig från jobbet varje gång. Det innebär också att vi måste lösa barnvakt varje gång för ibland ska bara ett barn med och ibland får inget barn följa med. Det känns som att vi bränner barnvakterna på ”måste-grejer” och inte kan att använda för rent nöje men vi är så sjukt tacksamma för all hjälp vi får så misstolka mig inte. Dessutom inser jag att det låter som att vi bara funderar över vilka bidrag vi kan få, och ja, det är klart vi är intresserade av vad vi har för rättigheter/möjligheter ekonomiskt, det är inte som att vi blir miljonärer, det kan jag lova! Jag skriver allt detta för att jag själv ska få koll och kanske hjälpa andra i samma situation, det är rätt rörigt med alla papper, ansökningar, bidrag, avdrag, utdrag, indrag  genomdrag m.m.  😉

6 thoughts on “Habiliteringen”

  1. Man har rätt när man är på habiliteringen att ta ut tillfällig föräldrapenning = vabb även om barnen inte är med,om man går på kurs tex.
    Vårdbidrag har vi tänkt söka om pga blöjor,väldigt mycket slit på kläderna det kladdas och åker kana på rumpan osv.

    Gilla

  2. Tro mig, man blir inte miljonär… men man behöver vårdbidraget och andra små summor för att få ihop det! Finns 10 kontaktdagat pers år att få per barn och vab kan du ju ta 120 dagar per år när barnen är med. Kolla upp avlösarservice från kommunen, de bör ha det. Ett steg innan eventuell assistans tar vid 👍 Kämpa.

    Gilla

  3. Tro mig, man blir inte miljonär… men man behöver vårdbidraget och andra små summor för att få ihop det! Finns 10 kontaktdagar per år att få per barn och vab kan du ju ta 120 dagar per år när barnen är med. Kolla upp avlösarservice från kommunen, de bör ha det. Ett steg innan eventuell assistans tar vid 👍 Kämpa.

    Gilla

Kommentera

