Corpus Callosum Agnesis

Eller Agnesis of the corpus callosum. Ja Ada har ju en väldigt ovanlig hjärnskada, så ovanlig att det är skitsvårt att hitta vettig information på svenska. Men jag tänkte försöka förklara det lilla vi vet än så länge. 

Hjärnbalken är den del som förbinder huvuddelen av de båda hjärnhalvorna med varandra och består av 200 – 800 miljoner nervtrådar som samordnar aktiviteterna i de båda hjärnhalvorna. Det händer att balken är förtunnad men Ada saknar den alltså helt. Balken byggs upp under graviditeten men varför den inte skapas i vissa fall kan ha många orsaker, det vanligaste är att ingen vet. Det kan också vara genetiskt eller påverkas av mediciner. Vad det beror på i vårt fall får vi se, vi ska ta prov för det genetiska i alla fall. 

Hur Ada kommer att drabbas vet ingen. En del blir fullt fungerande individer men utvecklas sent. Andra ja.. blir gravt handikappade. Det är väldigt vanligt att barnen får problem med synen och motoriken (både fin och grov) eftersom hjärnhalvorna inte kan kommunicera och tolka intryck om jag har förstått det hela rätt. 

Tanken är att jag ska läsa på mer om det här, jag vill veta. Jag vill förstå. Jag vill INSE. Jag vill få fakta.

Kommentera

