Autistiskt barn och napp

Henrys napphistoria är en fantastisk kärlekshistoria. Nappen har hjälpt oss alla genom jobbiga tider och långa bilfärder. Den har också bidragit till sövningar på max 10 minuter. För ett autistiskt barn är rutiner allt. Nappen är en viktig rutin i och med att han bara haft den när han sovit. Tänderna har tyvärr blivit ganska fula men vi har alltid tänkt att vi har större problem och det har känts elakt att ta nappen bara sådär utan att kunna förklara. Så vi har väntat på språket men det har ju inte kommit och han är nu 3,5 år. Ikväll fick jag ett tips från Frida som är i samma sits. De klippte sönder napparna till hennes son (han är också autistisk) och då slutade han. Så jag testade men hade inga större förhoppningar.

Klippte sönder en napp och erbjöd den när det var dags att sova. Den var inte alls god utan han spottade ut direkt och gick till nappskålen. Den var tom och då accepterade han faktum att det bara fanns en napp och att den var trasig! Vi gick och la oss, han gnällde lite och pratade lite på sitt eget språk. Jag läste en bok för honom (gör aldrig det annars) och han testade nappen några gånger till men la sen bort den. Helt plötsligt slog ögonen ihop och han somnade! HURRA! Bästa pruttsson! Ska inte vara för kaxig dock, blir det massa skrik i natt så kommer jag att ha en hel napp i beredskap, tänker inte riskera att väcka syster. 

5 thoughts on “Autistiskt barn och napp”

  1. Fungerar det så kör. Men jag vill ändå säga att känna ingen press ang nappen. Min son hade tills han var iaf 4,5 om inte längre.. Inget fel på bettet. Jag hade mina älskade nappar tills jag var 5, perfekt bett.
    Och skulle det go South, så finns tandställning. 😉 BVC tryckte på oss lite men jag sa att så länge nappen är så pass viktig som den faktiskt är så skiter jag högaktningsfullt i deras rekommendationer.

    Tack förresten för att du skriver så öppet och gripande om er vardag. Önskar er all lycka.
    Mvh Suz

    Gilla

  2. Ja nu har det gått bättre än väntat! Trodde det skulle bli katastrof & att vi skulle ge upp direkt men han hat sovit utan i två nätter nu. Förvisso sover han helt sjukt kasst men det är bara att stå ut & köra på, det vänder förhoppningsvis snart 😊

    Gilla

  3. Vad skönt att det funkat så bra utan napp ☺️👌.Kom på Axel en dag med att hitta en hel napp som han sög på och tänkte fuck nu kommer han fråga efter det igen men inte ✌🏻️

    Gilla

Kommentera

