När det gör förbannat ont

Ibland får man en smäll. En rejäl jävla käftsmäll som sätter hela världen i gungning. Helt plötsligt förstår man inte varför man gnäller när andra har det miljoner resor jävligare. En fd kollega/vän har varit ett stort stöd för mig nu (utan att hen vet om det tror jag) sen vi fick reda på att Ada har en hjärnskada. Igår la hen upp en bild på sitt barns gravsten då det var exakt ett år sen barnet dog, bara 7 år gammal. Där kan vi prata om att ha upplevt helvetet. Hur i helvete den människan kan kasta sig på telefonen och erbjuda mig hjälp och samtal är helt obegripligt, hur kan hen orka vara så oegoistisk? 

Nästa veva snubblar jag på en person i Norrköping som har ett barn med liknande diagnos som Ada men med flera följddiagnoser och mycket svårare tillvaro. Ändå orkar föräldern fråga hur JAG har det, hur JAG orkar? Det finns fanimej otroligt fina människor överallt. 

Själv skyller jag allt jag inte orkar på jobbiga barn. Framförallt om det är något jag inte vill. Så läser jag om andra människors liv, människor jag har kontakt med som har det så otroligt mycket jobbigare. Då gråter jag. Av sorg. Av skam. Av orättvisan. Vad fan spelar det för roll att vi inte kan åka på några spännande semestrar? Vad spelar det för roll att vi inte kan renovera hela tiden? Vad spelar det för roll att vi mest är hemma? Vad spelar det för roll att vi inte alltid får sova? Vad spelar det för roll att vi inte sover ihop? Vad spelar det för roll att vi inte har råd med det vi vill? Vad spelar det för roll? Vi har ju för fan varandra, vi har våra barn hos oss, vi har tak över huvudet, två bilar, en sjö att bada i och pengar så att vi klarar oss. Vi går och lägger oss trygga. 

Ibland behövs den där smällen för att bli tacksam. Det är jag tacksam för att jag får ibland. 

Kommentera

