Förvirrande försäkringar

Jag pratade med vårat försäkringsbolag för en tid sen, kom på att det kanske är smart att anmäla ”skadorna” våra barn har. Läste på innan och insåg att det kanske var lönlöst då inga medfödda skador ingår i barnförsäkringen/gravidförsäkringen men jag ringde som sagt ändå. Ada fick ett solklart nej men Henry skulle eventuellt kunna få något eftersom hans problematik inte upptäcktes fullt ut förrän efter två års ålder, då räknas det nämligen inte som medfött även om det är det. Misstankarna har ju funnits länge men det finns inget skrivet i några journaler innan han var 2,5 år. Så jag fick order om att anmäla och skicka in alla journaler osv på Henry. Ada kunde jag anmäla för säkerhets skull men inte förvänta oss något. Det kändes lika bra så jag krånglade ut journaler osv där med och skickade in. Detta var i februari.

För några veckor sen fick jag ett mail från försäkringsbolaget där jag ombads skapa ett överförmyndarspärrat konto i Adas namn (??). Eh ok. Fattade inte varför och hur men gick till banken och löste ett konto var till barnen. Några dagar senare råkade jag se att det kommit in en summa pengar på Adas konto!? Hon som inte skulle få något? Fattar noll men är självklart tacksam och väldigt glad att jag anmälde ändå. Vi vet ju inget om hennes framtid, kanske kommer hon aldrig att kunna jobba och tjäna pengar, då är det ju rätt bra med ett startkapital som hon får när hon fyller 18 (det är i hennes namn och vi kan aldrig röra pengarna). Hurra! Så jävla skönt! Ännu en sak som bara löst sig utan att vi behövt anstränga oss direkt. Henry kan inte få något än eftersom han inte har en diagnos på papper än men det allt är förberett och klart. 

Så om ni går och funderar på om medfödda skador är värt att anmäla, GÖR DET! Ni har inget att förlora! Jag har sen tidigare påstått att vi har bästa försäkringsbolaget och de fortsätter att chocka oss positivt! 

2 thoughts on “Förvirrande försäkringar”

  1. Jag gick och funderade häromdan på om A skulle kunna få nått på sin försäkring.Hur fick du ut journalerna?

    Gilla

Kommentera

